Tel: 2662032100 | Mail



ΣΔΙΤ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Στην ημερίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και συγκεκριμένα της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ, με θέμα, «Συμπράττοντας για την ανάπτυξη», στη Θεσσαλονίκη , προσκλήθηκαν οι εκπρόσωποι του Α' και Β' βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης από το Ιόνιο, την Ήπειρο, τη Δυτική Μακεδονία, τη Κεντρική Μακεδονία, την Ανατολική Μακεδονία - Θράκη και το Βόρειο Αιγαίο, το Σάββατο 01 Νοεμβρίου , συζητήθηκαν χρηματοοικονομικά, τεχνικά και νομικά ζητήματα αναφορικά με τις συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και αναλύθηκαν οι διεθνείς και Ελληνικές πρακτικές.
Την ημερίδα ¨άνοιξε¨ ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Νότης Μηταράκης και μίλησε για το νέο και ουσιαστικό ρόλο που πρέπει και οφείλει να διαδραματίσει η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην προώθηση έργων μέσω Συμπράξεων Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα (ΣΔΙΤ) .Κατά την ομιλία του, ο κ. Μηταράκης τόνισε απευθυνόμενος προς τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας θα σταθεί δίπλα τους «αρωγός και συμπαραστάτης, προκειμένου να μεταφέρει την τεχνογνωσία και τις καλές πρακτικές που διαθέτει για τα έργα ΣΔΙΤ, στους δήμους και τις περιφέρειες»
Μεταξύ άλλων ο κ. Μηταράκης επισήμανε ότι ο νέος αναπτυξιακός νόμος που θα κατατεθεί μέσα στο 2014 στη Βουλή, αποτελεί ένα σημαντικότατο εργαλείο για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, ενώ τόνισε ότι «φέτος ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τον αναπτυξιακό νόμο, καθώς υπογράψαμε έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ και συνολικής επιχορήγησης 1,7 δισ. ευρώ». Επιπλέον, ο κ. Μηταράκης στην εισήγησή του αναφέρθηκε στη σημαντική μείωση των απαιτούμενων χρόνων αδειοδότησης, που όπως τόνισε «πλέον πλησιάζουν τον μέσο όρο των περισσότερων ευρωπαϊκών κρατών», ενώ υπενθύμισε ότι «σύμφωνα με τη μελέτη του ΚΕΠΕ, η χώρα σταδιακά γίνεται πόλος έλξης επενδυτικού ενδιαφέροντος και τα τελευταία δύο χρόνια έχει προσελκύσει επενδύσεις αξίας 37,6 δισ. ευρώ».
Σημειώνοντας, εξάλλου, ότι τα ελληνικά έργα ΣΔΙΤ, έχουν κάποιες ιδιαιτερότητες που τα καθιστούν πρωτοποριακά και μοναδικά στην Ευρώπη, τόνισε ότι «είναι τα μόνα έργα ΣΔΙΤ στην Ευρώπη, που η χρηματοδοτική συμμετοχή του δημοσίου γίνεται μέσω του ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων των Διαρθρωτικών Ταμείων, όπως το πρόγραμμα JESSICA. Επίσης, για πρώτη φορά συμμετέχει σε έργα ΣΔΙΤ, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και αυτό είναι μια σημαντική επιτυχία» .
Ανέφερε δε ότι μία ακόμα καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα, είναι πως το δημόσιο δεν προπληρώνει το μερίδιό του στο έργο, αλλά η αποπληρωμή γίνεται με την παραλαβή και στη βάση ενός λεπτομερούς μηχανισμού αξιολόγησης της ποιότητας. Υπογράμμισε δε ότι «σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση στη παράδοση του έργου, ο ανάδοχος επιβαρύνεται με αρκετά υψηλό πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης».
Με την σειρά του ο κ. Νίκος Ματσούφας , Ειδικός Γραμματέας ΣΔΙΤ μιλώντας δε για τα έργα ΣΔΙΤ στην Ελλάδα, τόνισε ότι στο πρώτο εξάμηνο φέτος υπογράφηκαν τρεις συμβάσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ και γνωστοποίησε ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2015 αναμένεται η υπογραφή άλλων εννέα συμβάσεων ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ. Το τελευταίο 24μηνο έχουν εγκριθεί από τη Διϋπουργική Επιτροπή για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) 15 νέα έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ σε σύνολο 23 έργων που βρίσκονται στη φάση υλοποίησης ύψους 2,8 δισ. ευρώ.
Όπως είπε ο κ.Μαντζούφας , τα έργα με τη μέθοδο ΣΔΙΤ, πραγματοποιούν αυτήν την περίοδο θριαμβευτικό "come back". Μετά από καθυστέρηση αρκετών ετών λόγω κρίσης, οι ΣΔΙΤ «παίρνουν» τα πάνω τους και αξιοποιούνται σε σειρά έργων ανάμεσα στα οποία σχολεία, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, έργα τηλεματικής, ευρυζωνικά δίκτυα και σειρά άλλων έργων από τα οποία η Πολιτεία αναμένει την επιστροφή των γερανών στον αδρανοποιημένο τομέα των υποδομών.

Ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε «χρυσή ευκαιρία» για την Ελλάδα τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και τόνισε ότι με τον υφυπουργό συζήτησαν το ενδεχόμενο να επεκταθούν τα ΣΔΙΤ σε τομείς όπως είναι η Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης αλλά και η δημιουργία μαρινών σε όλη την Κεντρική Μακεδονία, σε Θεσσαλονίκη, Πιερία, και Χαλκιδική, ώστε να αναβαθμιστεί ο θαλάσσιος τουρισμός.
Στη διάρκεια της συνάντησης, ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε το αναπτυξιακό πλάνο της περιφέρειας, κυρίαρχος στόχος του οποίου είναι «η αναχαίτιση της ανεργίας, η οποία στη Β. Ελλάδα έχει φτάσει το 60% στους νέους ανθρώπους και συνολικά κοντά στο 30%».
Ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γ. Μπουτάρης επίσης είπε χαρακτηριστικά : «είναι καιρός να ξεφύγουμε από το κομουνιστική αντίληψη περί κράτους , τα πάντα δηλαδή να τα κάνει το κράτος ,πρέπει να κινηθούμε σωστά και δυναμικά όλοι μας και το ΣΔΙΤ όπως φαίνεται είναι ένα εργαλείο προς αυτήν την κατεύθυνση. Ο Δήμος δεν μπορεί και δεν πρέπει να κάνει τον επιχειρηματία ο ρόλος του ιδιαίτερα στις μέρες μας είναι καθαρά κοινωνικός και έτσι πρέπει ακόμα περισσότερο σήμερα ».
O κ.Γ.Λύχνος Δημ. Σύμβουλος στο Δήμο Παξών εντεταλμένος για συν/μενα έργα Ε.E & τον Τουρισμό υπογράμμισε την ανάγκη υποστήριξης τον μικρό δήμων λόγω των ελλείψεων σε προσωπικό και μάλιστα σε τεχνικές υπηρεσίες ,την ενημέρωση όλων των υπαλλήλων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίοι είναι αυτοί που θα συνεργαστούν με τις εταιρείες , μέσω της υλοποίησης ειδικών εκπαιδευτικών σεμιναρίων , επίσης επεσήμανε το σοβαρό πρόβλημα μη απορρόφησης κονδυλίων που υπάρχει λόγω της έλλειψης ενημέρωσης , κωδικών χρήσης κ.α στις υπηρεσίες προμηθειών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α & Β βαθμού ) στις τρέχουσες δημοπρατήσεις έργων οι οποίες είναι πλέον ηλεκτρονικές και οι υπάλληλοι δεν έχουν ακόμη ενημερωθεί για τον τρόπο διεξαγωγής τους .
Ένα παράδειγμα για να γινόμαστε κατανοητοί όσο αφορά σε το πώς εκτελούνται τα έργα ΣΔΙΤ είναι η κατασκευή σχολικών κτηρίων στην Αττική .

Χρειάστηκαν σχεδόν 7 χρόνια για να ολοκληρωθούν οι δημοπρατήσεις για τα πρώτα έργα ΣΔΙΤ με την στήριξη του JESSICA για την κατασκευή 24 σχολείων . Τα έργα δημοπρατήθηκαν το 2007, απέκτησαν αναδόχους το 2010 και το 2011 αλλά έπρεπε να φτάσουμε φέτος, τον Απρίλιο και τον Μάιο για να υπογραφούν οι συμβάσεις με τους ιδιωτικούς φορείς σύμπραξης για τα δύο έργα ΣΔΙΤ, που αφορούν στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή και τεχνική διαχείριση 14 και 10 σχολικών μονάδων αντίστοιχα στην Περιφέρεια Αττικής με ΣΔΙΤ.

Όπως αναφέρθηκε στην επίσημη παρουσίαση των πρώτων έργων ΣΔΙΤ για σχολεία στη χώρας μας , τα έργα αυτά θα καλύψουν τις ανάγκες υλοποίησης νέων εκπαιδευτικών υποδομών, αλλά και την εξάλειψη της διπλοβάρδιας, της συστέγασης σχολικών μονάδων και της χρήσης μισθωμένων κτιρίων για σχολικές μονάδες στην περιφέρεια της Αττικής. Στα σχολεία αυτά πρόκειται να στεγασθούν 3.750 μαθητές.

Η κατασκευή των έργων θα υλοποιηθεί εντός 2 ετών από την υπογραφή της σύμβασης, χρηματοδοτείται με ίδια και δανειακά κεφάλαια του ιδιώτη αναδόχου και το δημόσιο δεν εκταμιεύει κεφάλαια κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της περιόδου κατασκευής αρχίζει το 25ετές διάστημα της λειτουργίας.

Η αποπληρωμή του έργου γίνεται με μηνιαίες πληρωμές διαθεσιμότητας κατά τη διάρκεια της περιόδου λειτουργίας του έργου, σύμφωνα με έναν αυστηρό και λεπτομερή μηχανισμό ελέγχου της ποιότητας και λειτουργίας των υποδομών και βάσει προκαθορισμένων κριτηρίων απόδοσης. Ο ιδιώτης ανάδοχος θα ελέγχεται για την ποιότητα του έργου και την παροχή των υπηρεσιών συνεχώς επί 25 έτη, εξασφαλίζοντας ποιοτικές εκπαιδευτικές υποδομές προς τους πολίτες και το δημόσιο για όλη τη διάρκεια ζωής του έργου. Οι προδιαγραφές αποτελέσματος της ΟΣΚ ΑΕ για τα σχολικά κτίρια αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της σύμβασης.

Θα πρέπει να επισημάνουμε πως σε περιπτώσεις φθοράς όπως συνήθως γίνεται στις καταλήψεις ή από εισβολή εξωσχολικών ο λογαριασμός θα αποστέλλεται στο Δημόσιο. Μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου θα είναι και η φύλαξη.

Στα έργα θα απασχοληθούν περισσότερα από 1.000 άτομα ενώ κατά τη διάρκεια λειτουργίας (και συντήρησης) θα απασχοληθούν 200 άτομα (εκτός από το σχολικό προσωπικό). Το προσωπικό αυτό θα απασχοληθεί με τις εργασίες συντήρησης, φύλαξης και ελέγχου των σχολικών συγκροτημάτων.

Το κόστος λειτουργίας ανέρχεται σε περίπου 4εκ.ευρώ και για 24 σχολεία. Αντίθετα στην περίπτωση του αντίστοιχου διαγωνισμού για 14 σχολεία στη Θεσσαλονίκη προς το παρόν είναι μπλοκαρισμένος λόγω έλλειψης χρηματοδότησης από τις Τράπεζες.

ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ
Το πρώτο έργο που αφορά την κατασκευή 14 σχολείων το ανέλαβε η εταιρεία ΑΤΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ που αποτελείται από την ΚΞ ΑΤΕΣΕ-ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ. Το κόστος ανέρχεται σε 75,75 εκ.ευρώ με χρηματοδότηση τα 58 εκ.ευρώ
-ΕΤΕπ-JESSICA 38εκ.ευρώ (με συμμετοχή από 50%)
-ALPHA BANK 10εκ.ευρώ (δάνειο)
-ΙΔΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 10εκ.ευρώ

Αντίστοιχα το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή 10 σχολείων και το ανέλαβε η JPA (από την εταιρεία J&P ΑΒΑΞ). Το κόστος ανέρχεται σε 59,4εκ.ευρώ με χρηματοδότηση 52εκ.ευρώ

-ΕΤΕπ-JESSICA 34εκ.ευρώ (με συμμετοχή από 50%)
-ALPHA BANK 8,7εκ.ευρώ (δάνειο)
-ΙΔΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 10εκ.ευρώ

Στην εκδήλωση συμμετείχαν μεταξύ άλλων ο Δήμαρχος Ηγουμενίτσας κ .Γ.Λώλος ,ο Δήμαρχος Κερκυραίων κ. K. Νικολούζος , ο Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης κ.Ευαγ. Λαμπράκης κ.α

 




{